
Učitelj nudi edinstveno priložnost, da naredi transformativen in trajen vpliv na življenja drugih, prispeva k oblikovanju prihodnosti in nudi osebno izpolnitev. Vendar pa se svet sooča z globalnim pomanjkanjem učiteljev brez primere; zaskrbljujoče je poslabšanje učiteljevih delovnih pogojev in statusa.
Učitelji imajo ključno vlogo pri oblikovanju prihodnosti, tako da vzgajajo učence in spodbujajo izobraževalni napredek. Da bi v celoti izkoristili njihov potencial, je ključnega pomena, da se glas učiteljic in učiteljev sliši in ceni v procesih odločanja, ki vplivajo na njihov poklic. Letošnji svetovni dan učiteljev poudarja potrebo po obravnavanju sistemskih izzivov, s katerimi se soočajo učitelji in k vzpostavitvi bolj vključujočega dialoga o njihovi vlogi v izobraževanju.
Letošnja téma svetovnega dneva učiteljev je “Prisluhnimo učiteljicam in učiteljem: k novi družbeni pogodbi za izobraževanje”, s čimer bodo poudarili nujnost pozivanja in upoštevanja glasov učiteljev, da bi se soočili z njihovimi izzivi, predvsem pa, da bi priznali in izkoristili strokovno znanje in vložek, ki ga prinašajo v izobraževanje; pri spoprijemanju z izzivi, s katerimi se soočajo številne družbe po vsem svetu, je nujno sodelovati z zaposlenimi v vzgoji in izobraževanju, jih slišati in upoštevati.
Od leta 1994 vsakega 5. oktobra praznujemo svetovni dan učiteljev. Odločitev o tem dnevu je bila sprejeta na Mednarodni konferenci o izobraževanju v Ženevi zato, ker je bil na ta dan leta 1966 na medvladni konferenci v organizaciji UNESCO in Mednarodne organizacije dela (ILO) sprejet dokument Priporočila o položaju učiteljev, ki je veljaven še danes. Priporočila jasno določajo pravice in dolžnosti vzgojiteljev in učiteljev ter govorijo o položaju, ki bi ga le-ti glede na zahtevnost dela morali imeti v družbi. Opredeljujejo tudi odgovornost vlad, ki naj učiteljem in njihovim organizacijam omogočijo sodelovanje pri odločanju o zanje pomembnih vprašanjih.
“Številne države po vsem svetu se namreč že dlje srečujejo z zaskrbljujočim trendom: zaradi preobremenjenosti, podcenjenosti in preslabega plačila vse več učiteljic in učiteljev zapušča poklic, ki ga radi opravljajo in je za družbo nepogrešljiv, hkrati pa se za pedagoško delo odloča vse manj mladih,” so zapisali na spletni strani SVIZ-a.
Vir foto: Sidwaya