Skoči na glavno vsebino

Ves prašen in umazan sej je baron Anton Codelli na današnji dan pred 125 leti, 15. novembra 1898 pripeljal z Dunaja v Ljubljano z novim »čudnim štirikolesnikom brez vlečnih konj«, kot so zapisali naslednjega dne v ljubljanskem časopisu. Pripeljal se je z Benz Velo Confortable avtomobilom na bencinski pogon z dvema prestavama. Bila sta, tako baron Codelli kot dotični avtomobil, prva, ki sta se vozila po ljubljanskih cestah, seveda po levi strani ceste, kot je takrat veljal cestno-policijski predpis iz leta 1874. Ta je urejal promet za vprežna vozila in kolesa. Meščani so se avtomobila sprva bali, verjetno tudi zgražali, na podeželju pa so ga celo obmetavali s kamenjem, ker je vozilo s svojim ropotanjem plašilo živino in strašilo otroke.

Baron Anton Codelli velja za pionirja avtomobilizma na Slovenskem, izumil je tudi vrsto izboljšav za udobnejšo vožnjo z avtomobili, med drugim tudi električni vžigalnik za motorna vozila. Do leta 1909 je sledilo še nekaj izumov na drugih področjih: mehanična kosilnica, brezžični pogon oddaljenih aparatur, visokotlačni kompresor, planetno pogonsko kolo z dvojno in notranjo prestavo, poganjanje aparatur in strojev (celo podmornic) z brezžičnim prenosom, visokofrekvenčni telefon, avtomatično določanje položaja ladij na morju. Ukvarjal se je celo z letalskimi načrti, konstruiranjem letal in zasnoval je rotacijski eksplozivni motor kot predhodnik Wanklovega motorja. Skupaj s profesorjem Albinom Belarjem, ki je bil slovesnki seizmolog, naravoslovec, naravovarstvenik in izumitelj, sta izdelala napravo za brezžični sprejem časovnega signala iz Trsta, detektorje atmosferskih razelektritev in celo radijske aparate miniaturnih žepnih dimenzij. Avstrijska vojna mornarica je barona Codellija določila za graditelja radijskega oddajnika za zvezo med ladjami na Jadranu in Dunajem. Prvo radijsko oddajno postajo je postavil v zgradbi tedanje ljubljanske realke na Vegovi ulici v Ljubljani.

Marca 1908 je baron Codelli bil izvoljen za poslanca v kranjski deželni zbor kot predstavnik veleposestnikov. Poleti 1912 je odstopil, saj se zaradi službovanja v Togu v Afriki ni mogel več udeleževati zasedanj deželnega zbora. V Togu je do poletja 1914 zgradil oddajnik Kamina, ki pa zaradi izbruha prve svetovne vojne ni začel delovati.

Vir foto: Benz Velo Confortable

Dostopnost